- خدمات درمانی - تامین اجتماعی - بانک تجارت - بانک صادرات - بیمه سینا - بیمه ایران - بیمه البرز - بیمه دی - بیمه دانا - نیروهای مسلح - بیمه SOS - بیمه آرمان - بیمه آسیا - بیمه رازی - بانک ملت - بانک ملی - بانک کشاورزی - آتیه سازان حافظ

راهنمای بیماران (شماره7)

راهنمای مراجعین
portfolio image

دستورالعمل انجام آزمایش پرولاکتین آزمایش تشخیص باکتری معده (هلیکوباکترپیلوری) دستورالعمل انجام آزمایش کورتیزول و ACTH دستورالعمل انجام آزمایش پروستات PSA دستورالعمل انجام آزمایش هورمون رشد(GH)

* دستورالعمل انجام آزمایش پرولاکتین:

1-این هورمون در طی دوران حاملگی و شیردهی 10-20 برابر افزایش می یابد اندازه گیری این هورمون در اختلالات هورمونی از جمله به هم خوردن نظم عادت ماهیانه در خانم ها و نیز بیماران مشکوک به تومور هیپوفیز کمک کننده است.

2-زمان مناسب جهت نمونه گیری صبح ناشتا (10-8 صبح)حداقل 2ساعت و حداکثر 3ساعت بعد از بیدار شدن از خواب می باشد (مقادیر این هورمون در خواب تا 3برابر افزایش می یابد)

3-توصیه میشود قبل از نمونه گیری از استرس ،پیاده روی،ورزش و هر نوع فعالیت بدنی اجتناب شود.

4-شب قبل از آزمایش لباس راحت و گشاد بپوشید و از پوشیدن لباس های تنگ خصوصا" در ناحیه سینه اجتناب نمایید.

5-حداقل طی 48 ساعت قبل از انجام آزمایش از تماس جنسی و یا تحریک سینه خودداری شود.

*آزمایش تشخیص باکتری معده (هلیکوباکترپیلوری):

-این باکتری که یکی از عوامل مهم ورم معده و زخم های معده است نیاز به آمادگی خاصی نداشته  اما بهتر است که بیمار شب قبل غذای چرب مصرف نکند زیرا افزایش چربی خون می تواند روی نتیجه این آزمایش تاثیر گذار باشد.

*دستورالعمل انجام آزمایش کورتیزول و ACTH:

-ترشح این دو هورمون در طول شبانه روز مستمر است ولی بیشترین ترشح در بین ساعت 6تا 8 صبح است بهترین ساعت نمونه گیری 8 صبح است که بیمار باید نیم ساعت قبل در آزمایشگاه حضور داشته باشد.

نکته:در مورد بررسی هورمون های زنانه توجه به دستور پزشک مبنی بر انجام آزمایش در روزهای خاصی از ایام عادت ماهانه ضروری است و می بایست آزمایشگاه را از این موضوع مطلع نمایید.

*دستورالعمل انجام آزمایش پروستات PSA:

1-این آزمایش جهت تشخیص زودرس بزرگی و سرطان پروستات در دهه چهارم زندگی بطور منظم و حداقل سالی یکبار در آقایان توصیه می شود.

2-در صورتی که اخیرا"معاینه پروستات داشته اید آزمایش را حداقل یک هفته به تعویق بیندازید.

3-حداقل 24ساعت از اخرین انزال (مقاربت یا دفع منی به هر نحو)گذشته باشد. 

4-در صورتی که اخیرا"سونوگرافی پروستات کرده اید آزمایشگاه را مطلع نمایید.

5-ترجیحا"این آزمایش در ساعات ابتدایی صبح انجام دهید.

*دستورالعمل انجام آزمایش هورمون رشد(GH):

-در هنگام خونگیری بیمار باید ناشتا بوده و 30دقیقه قبل از نمونه گیری ،در آزمایشگاه حضور داشته و تحت آرامش کامل باشد.