- خدمات درمانی - تامین اجتماعی - بانک تجارت - بانک صادرات - بیمه سینا - بیمه ایران - بیمه البرز - بیمه دی - بیمه دانا - نیروهای مسلح - بیمه SOS - بیمه آرمان - بیمه آسیا - بیمه رازی - بانک ملت - بانک ملی - بانک کشاورزی - آتیه سازان حافظ

راهنمای بیماران (شماره10)

راهنمای مراجعین
portfolio image

دستورالعمل جمع آوری نمونه مایع منی

* دستورالعمل جمع آوری نمونه مایع منی:

1-نمونه باید ترجیحا"در آزمایشگاه تهیه شود و چنانچه این امر ممکن نباشد ،نمونه باید در مدت کمتر از نیم ساعت به آزمایشگاه تحویل داده شود و زمان دقیق نمونه گیری به آزمایشگاه اعلام شود.

2-نمونه باید پس از 3 تا 5 روز پرهیز از نزدیکی یا انزال تهیه شود و نمونه هایی که پیش از دو روز و پس از 7 روز از آخرین نزدیکی جمع آوری شود،نتیجه را تحت تاثیر قرار می دهد.

3-وجود تب در خلال 3 روز پیش از انجام آزمایش ،نتیجه را تحت تاثیر قرار می دهد.

4-بهترین نمونه مایع منی نمونه ای است که از طریق تحریک مصنوعی بدون استفاده از صابون و با دست کمی نمناک تهیه شده باشد و تمامی نمونه در ظرف مخصوص آزمایشگاه جمع آوری گردد.

5-نمونه جمع آوری شده توسط کاندوم برای آزمایش مناسب نیست.

6-بهتر است قبل و بعد از ریختن نمونه،دمای ظرف و نمونه نزدیک به دمای بدن یعنی 37 درجه سانتیگراد باشد. (از قرار دادن نمونه در دمای یخچال و بالاتر از 40 درجه سانتیگراد خودداری نمایید)

 -نکته:نمونه ای که زمان جمع آوری آن بیش از یک ساعت گذشته باشد،فاقد ارزش است.

*آزمایش مایع منی بعد از بستن لوله ها در مردان (وازکتومی):

1-این آزما یش باید حداقل دو ماه پس از بستن لوله ها انجام شود.

2-در طی 24 ساعت پیش از انجام آزمایش نباید نزدیکی صورت گیرد و یا مایع منی به هر علت دفع شود.نمونه ای که 6 ساعت از جمع آوری آن گذشته باشد،فاقد ارزش است.